رقصهاى تالشى در مناطق مختلف تالش اشکال گوناگونى دارند. این اشکال بیشتر توسط زنان حفظ شده است
این رقصها در مراحل مختلف عروسى متفاوتند بطور مثال:
«کَترا وشتن» رقص با نوعى قاشق چوبىست؛ زمانى که عروس را سوار بر اسب به منزل داماد مىآورند، قبل از اینکه پیاده ش
ود، یک نفر با دو کترا درحالى که کتراها را به هم مىزند مىرقصد تا کتراهاى چوبى شکسته شود و آن را بالاى سر عروس پرت مىکند.
“خنه دوش” (حینا وشتن) رقص با حنا را در شب حنابندان با ظرف حاوى حنا انجام مىدهند.
” مجمَه دوش”رقص با مجمه (سینى بزرگ حاوى میوه، سبزه، شیرینى، پارچه و غیره) را با گذاشتن مجمَه بر سر و در هنگام آوردن عروس به منزل داماد و در مراحل مختلف عروسى انجام مىدهند.
“چرا وشتَن” این رقص بیشتر در تالش جنوبى رواج دارد و با گذاشتن چراغ روشن (چراغ نفتى) بر سر مىرقصند. حفظ تعادل در این رقص و در مجمه وشتَن، رقص با مجمه، بسیار هنرمندانه و جالب است.
” رقص جمعى” رقصهاى تالشى به صورت تکى و دو به دو انجام مىشوند. البته تعداد رقصکنندگان زیاد است، ولى نگارنده با رقص گروهى همانند رقصهاى کردى در تالش جنوبى و مرکزى برخورد نکرده است؛ تنها در تالش شمالى (آستارا و لنکران) نوعى رقص گروهى را در روستاى سپاردى لنکران دیده است که پنج زن همراه نواختن دایره و خواندن دسته جمعى مى رقصند.
منبع: فرهنگ تالشی….مهدی پور
گردآورنده: سایت کرکان بندرانزلی
درود وسپاس.
جالب بود.
یلداتان خجسته باد
خیلی جالب بودن