قرار گذاشته بودیم که کتاب جشنواره هندوانه را انتشار دهیم. برخی از خوبانمان را خودمان انتخاب کردیم و برخی دیگر خود داوطلب شدند تا پیش از انتشار نوشته های گردآوری شده را بخوانند و اگر نکته ای از قلم افتاده را یادآوری کنند. بجای شور و اشتیاق بیشتر، برخی ها حرف و حدیثهایی را به میان آوردند که بقول مادربزرگ خدا بیامرزم صنار نمی ارزید. ما هم تصمیم گرفتیم مدتی دست نگه داریم و ببینیم این حرف و حدیثهای برای چه بود و برای که بود؟ هفته ها گذشت و هیچ خوبی از خوبان حتی یک واژه هم به زبان نیاورد.
سطلهای زباله در دهداری آبکنار همچنان بی تکلیف ماند و خاک خورد. انگار نه انگار که قرار بود فکری به حال زباله های ورسر و کنار مرداب و جاهای دیگر آبکنارمان بکنیم. بازهم حرفی از سویی بر نیامد که تکلیف این سطلها چه می شود؟
گرد و غبار فراوانی برای راه اندازی یک عابر بانک ناقابل به راه افتاد و گرد و غبار فرو نشست و از عابر بانک خبری نشد و هیچ خوبی از خوبان حرفی به میان نیاورد. البته گویا باز همان محسن شاعرمان در اینباره شعری سروده بود. البته این خبر را از دوستی شنیدم که اگر چنین باشد بازهم درود به محسن شاعرمان.
باشگاه اتحاد آبکنار پس از یک دوره بلند فراخوانی برای سر و سامان دادن به ورزش آبکنار، تصمیم به انتخاب هیئت مدیره گرفت و بجای همیاری، اینجا و آنجا همان حرفهایی که بقول مادر بزرگ خدابیامرزم که می گفت به صنار نمی ارزد، به زبان آورده شد و به جای فشردن دوستانه دستهای بانیان این باشگاه، کوشش فراوانی برای دلسرد کردن به میان آمد و خوبان همچنان خاموش ماندند.
برای جلوگیری از دخالت کاربران در امور آبکنار، اینجا و آنجا، برخی آدمهای نادان نشستند و حرفهای خنده آوری را بر زبان آوردند که تاکنون هم پاسخ این خام اندیشی و ندانم کاری خود را گرفته اند. بقول یکی از خوبان آبکناری که می گفت، ما که نه فقط در آبکنار بلکه در تمام ایران، ناهار و شام مان را هم با سیاست می خوریم نمی دانم چرا ما را اینهمه از سیاست می ترسانند؟ از اینها گذشته، کار سیاسی یعنی اینکه باید تعلق خاطر به یک بینش یا باور یا حزب و یا سازمان سیاسی داشته باشی و اساس آن حرف شنوی کورکورانه است که همین با کار فرهنگی و هنری تفاوت فراوان دارد. کار فرهنگی یعنی کوشش و تقلا فردی در مسیر فرهنگی یک ملت و کار سیاسی یعنی کوشش گروهی برای تصرف قدرت سیاسی. وقتی می خواهیم کسی را متهم به چیزی کنیم، عقل حکم می کند که در آن زمینه آگاه باشیم و بدانیم چه اتهامی را بر زبان می آوریم.
باید به این دوستانی که کوشش کردند تا جلوی کوشش فرهنگی و اجتماعی در آبکنار را بگیرند، تبریک گفت. تا این لحظه به اهداف شان رسیده اند. می بینید که کوششهای همیاران آبکنار به جز در مورد باشگاه اتحاد آبکنار، کاملا به بن بست خورده است. در این میان هیچ کس و هیچ چیز جز آبکنار ضربه نمی بیند. همانگونه مخروبه می ماند. با همان وضع زباله ها و همانگونه بی عابر بانک.
البته که نباید این دوستان انتظار داشته باشند ما مدال افتخار بر گردنشان آویزان کنیم. اما خودشان می توانند جشن و پایکوبی کنند که روبروی کوششهای مثبت خوبان آبکنار را سد کرده اند.
.
منبع: سایت آبکناری
با سلام و عرض ادب.بدون مقدمه عرض کنم که بررسی رویدادهای سالیان ماضی و ارائه تحلیلی مناسب از واقعات رخ داده در آبکنار،مستلزم نگرشی عمیق به چرایی بازتولید اسلوبی است که انگاره خام آن از سپیده دم بیست و هشت مرداد نزد مدعیان سیاست فهم آبکناری شکل گرفت و بهای گزاف آن تصویر ذهنی را فرزندانشان در شامگاه خیال و گمان خویش در سالهای دهه شصت ناباورانه متقبل گردیدند.اینکه آیا آنچه رخ نمود محصول طبیعی فضای بسته و ناکارآمد آبکنار بود یا نتیجه سیاست زد گی مدعیان سیاست فهم آن.اینکه آیا مردم آبکنار درک درستی از شرایط عینی تحول داشتند یا نه،اینکه کینه و نفرت بجا مانده از آن متد، چه عوارضی را به اجتماع آبکنار تحمیل کرد و عوامل و عناصر دو سویه آن برای ادامه حیات خود نیازمند چه ابزاری هستند،اینکه چرا فهم و جایگاه سیاسی خواص در آبکنار تا عمق پندار گرایی ذهنیت عوام از سیاست تقلیل می یابد،اینکه وجه اتفاق و افتراق خواص با عوام را در عرصه فهم سیاست در آبکنار با چه معیاری باید به سنجش نشست.جمله مطالبی است که حقیر بدون توجه به خوش آیند یا نفرت کسی در صدد نگارش آن هستم.معتقدم از عمده ترین معضل اجتماع روشنفکر آبکناری تعریف و تمجیدهای بیهوده و بی معنایی است که از ضعف و فترت ادوار خود دارند.معتقدم آنان که با شعر و مقاله در واگویی خصال مردمان خود غلو می کنند و مانع از ارائه تصویری واقعی از محل اقامت و مردمانش می شوند در حقیقت به روندی استمرار می بخشند که نادانی و جهل از داده های آنان تراوش می شود.معتقدم با انتقادی سازنده اما بیرحمانه از خلق و خوی منفعلانه آبکناری ها میتوان کینه و نفرت آنان را به همگرایی و وفاق مبدل ساخت.معتقدم که در جامعه سیاست زده آبکنار،اندیشه و دانایی با عوام گرایی به معاوضه نشسته است.معتقدم آنچه در آبکنار مطلوب پنداشته می شود فهم و قضاوت عوام است نه تحلیل روشنگرانه خواص از یک دوره سیاه.بیائیم در بازسازی اخلاق و فرهنگ مردمان محل خود از سخنان غیر جدی پرهیز کنیم و بیانگر روایتی حقیقی از ماوقع باشیم، بیائیم برای پرپایی جامعه ای مسئولیت پذیر تلاش کنیم تا هر شهروندی نتواند آگاهانه نتیجه اعمال غیر مدنی خود را متوجه مخالفان اندیشه خود سازد.بیائیم شرایطی را مهیا سازیم تا در فضای آن مخالف و موافق بدون دغدغه پذیرای آرای یکدیگر باشند.بیائیم ظرفیت و تحمل آرای مخالف را در اجتماع خود ارتفاء بخشیم. موفق باشید. ف ه
با سلام وعرض ادب به مدیریت محترم سایت کرکان ،بنده بعنوان یک آبکناری از شمابخاطر
حمایت از سایت آبکناری بسیار متشکرم من هم معتقدم که اگه کسی از سایت یا
وبلاگی خوشش نیامد حتما نباید با بی احترامی به طرف مقابل زرنگی خودش را
به نمایش گذاشته و خوبی طرف مقابل را نا دیده بگیردهر کسی برای کارهای خود
دلایلی داشته ودارد ،ما باید از همه شما ممنون باشیم که اوقات خوشی را برای
ما تدارک دیده ایدکه با افتخار آبکنار وکرکان را به دوستان معرفی میکنیم تا دیگران هم
از داشته های محل زندگی ما لذت ببرند.بهترینهارا برایتان آرزومیکنم.
با سلام و عرض ادب خدمت شما خانم مومنی
از دیدگاه بسیار روشنفکرانه شما کمال تشکر را دارم به نظر بنده اگر سایت آبکناری کاستی های هم دارد نباید جنبه های مثبت آن را فراموش کنیم نه سایت کرکان نه سایت آبکناری هیچکدام نمیتوانیم ادعا کنیم که وظیفه خود را بعنوان مدیر سایت بنحو ۱۰۰درصد عمل کرده ایم ولی میتوانیم بگوئیم که تمام توانمان را در این راه گذاشته ایم ولی چه میشود کرد سلیقه ها متفاوت است و انتظارات بسیار؛ بهتر است بجای پرداختن به مسائل جزئی فکرمان را به مسائل کلی متمرکز کنیم و با اتحاد و همفکری میشود روستایی آباد داشت .
وقتی یک تخم مرغ با نیرویی خارجی شکسته می شود یک زندگی پایان می یابد.
وقتی یک تخم مرغ با نیرویی داخلی شکسته می شود یک زندگی آغاز می شود.
تغییرات مهم همیشه با نیرویی درونی و داخلی شروع می شوند .
………………………………………
(نمیدانم این جمله از کیست)
سربلند باشید