-۴ موزه میراث روستایی گیلان
این موزه در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار در پارک جنگلی سراوان ،واقع در کیلومتر۱۸ جاده ی رشت به تهران قرار دارد. فکرتأسیس ین موزه پس از زمین لرزه خرداد۱۳۶۹گیلان که روند تخریب بناهای سنتی را تندتر کرد،پیدا شد.فاز مطالعات مقدماتی آن از اوایل سال۱۳۸۱ آغاز شد.
در طراحی این موزه محل های جداگانه برای نمایش ها وبازی های سنتی،بازار روز،کارگاه صنایع دستی،چاپ خانه ورستوران های سنتی و… در نظرقرار گرفته است.( جهانی،ولی،۱۳۸۶،ص۵۴).
۲-۱-۴ تأسیسات اقامتی
جاذبه های گردشگری به تنهایی موجبات سفر با رونق صنعت گردشگری را فراهم نمی کنند. بلکه امکانات و شرایط برای جابه جایی و اقامت گردشگران نیز باید فراهم باشد.صنعت گردشگری نظام مشخصی است که عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگر می باشند.بدین مفهوم که اگر چه اسکان در اقامتگاه ها هدف اصلی یک گردشگر است اما بدون فراهم بودن امکانات اقامتی رغبتی برای دیدن از یک جاذبه ایجاد نمی شود،بنابراین تقاضابرای استفاده از امکانات اقامتی یک تقاضای مشتق است.البته موارد استثناء نیز در این قاعده وجود دارد.گاهی اوقات شرایط اسکان در یک بنای تاریخی فراهم می شود که دیدار از آن خود هدف اصلی گردشگر نیز می با شد .
فراهم کردن امکانات اقامتی که صنعت هتلداری را به وجود می آورد شامل تشکیلات و تسهیلاتی است که یکی ازبخشهای پویایی صنعت گردشگری را تشکیل می دهد.
گردشگر با هر انگیزه ای و به هر مقصدی که سفر کند نیاز به محلی برای خواب،استراحت و خوراک دارد ،بنابراین،خدمات اقامتی گردشگری شامل مجموعه ای از تشکیلات خوابگاهی می شود که امکان دارد به صورت استراحتگاه های بسیار مجلل باشد یا فقط یک تختخواب معمولی و صبحانه ساده محدود شود.
در طرح ریزی برنامه های تأسیساتی و محل اقامت توریست ها،مسئله کیفیت محل از نظر آرامش و همچنین لزوم فراهم آوردن و تأمین انواع وسایل تفریحی بایستی از نظر دور نباشند.
میزان تسهیلات و خدمات هتل ها و مهمانپذیرها،بازتابی از نیازها و سلیقه های مختلف مسافران و میزان پویایی این بازار است با رشد صنعت گردشگری دردنیا امکانات و تسهیلات پذیرایی و گردشگران روز به روز توسعه یافته است.
تنوع کمی و کیفی این خدمات در اغلب مقاصد گردشگری به اندازه ای است که می تواند پاسخگوی نیاز گردشگران مختلف باشد.
به عبارت دیگر مراکز اقامتی باید به نوعی باشند که گردشگران مختلف با سطوح اقتصادی گردشگری متفاوت همگی بتوانند از آنها استفاده کنند و اختصاص به قشر و فرقه جامعه نداشته باشد.(معصومی راد ،رضا،۱۳۸۷،ص۴۳).
طی بازدیدهایی که از موزه میراث روستایی گیلان به عمل آمداز نظر اقامتی یک واحد اقامتی با نام خانه پژوهشگران در سایت موزه برای پژوهشگران وجود دارد و کاستیهایی در زمینه عرضه خدمات اقامتی و پذیرایی برای گردشگران به چشم می خورد که به بررسی آنها می پردازیم.
۳-۱-۴ کا ستیهای عرضه خدمات در مجموعه موزه :
الف:کمبود تأسیسات اقامتی مناسب:طبق مشاهدات کاستی هایی در این منطقه جهت اقامت بازدید کنندگان وگردشگران وجود دارد به گونه ای که حتی یک واحد اقامتی جهت اسکان شبانه مسافران در مجموعه موزه وجود ندارد .
ب:کمبود تأسیسات پذیرایی و رستورانها: طی بازدید به عمل آمده متأسفانه هیچ نوع رستورانی در مجموعه موزه وجود ندارد.
۴-۱-۴ضعف خدمات:
الف:نبود سرویس بهداشتی برای گردشگران
ب:عدم وجود بروشور به اندازه کافی برای گردشگران
ج:نبودپارکینگ های مناسب و کافی در محدوده موزه
د:کمبود تبلیغات و امکانات اطلاع رسانی کافی
ه:نارسایی و کمبودعلایم راهنمایی مسافران
۵-۱-۴ خانه پژوهشگران
خانهی پژوهشگران نمونهای از طراحی بر مبنای معماری بومی و الگوهای سنتی ساخت در گیلان میباشد. رابطهی نزدیک بین معماری و طبیعت و همچنین اهمیت به فضاهای باز و نیمه باز، از مهم ترین ویژگی های این بناست. این خانه جهت اقامت پژوهشگران در سال ۱۳۸۸ ساخته شده است تا در مدت اقامت خود در موزه، سکونت در فضایی الهام گرفته از معماری روستایی گیلان را نیز تجربه کنند.
سازهی بنا، متأثر از روشهای ساخت سنتی در روستاهای گیلان و متشکل از تیر و ستونهای چوبی است و سقف بنا نیز شیبدار میباشد. پلان بنا مستطیل شکل و در دو طبقه ساخته شده است و مساحت زیر بنای آن حدود ۴۵۰ متر مربع میباشد. نمای اصلی بنا با توجه به جهتگیری بناها در ساخت سنتی گیلان، به دلیل بهرهگیری از آفتاب و بادهای فصلی، به سمت جنوب شرق ساخته شده است. بنا در هر دو طبقه دارای ایوانی است که دورتادور هستهی مرکزی شکل گرفته است و به ایجاد کوران در بنا کمک شایانی میکند. رویهی دیوارها لمبه کوبی، کف ایوان همکف، آجر فرش و کف فضاهای داخلی نیز پارکت چوبی از گونههای درختی راش، ممرز و بلوط میباشد. بنا در همکف متشکل از آشپزخانه، نهارخوری، نشیمن، سرویس بهداشتی و یک اتاق با امکانات بهداشتی کامل و در طبقهی بالا نیز متشکل از چهار اتاق مشابه با اتاق موجود در همکف میباشد.(سایت gecomuseume.com).
۶-۱-۴ معماری خانه های موزه میراث روستایی
معماری بومی در سراسر جهان نشأت گرفته از مسائل اقلیمی است.این خصیصه بارز در شکل گیری معماری روستایی گیلان نیز بیشترین تأثیر را داشته است .اعتدال درجه ی حرارت ،رطوبت بسیار زیاد هوا،بارش باران و بالا بودن آب های سطحی در اکثر نقاط استان به معماری گیلان کالبدی متفاوت از سایر نقاط کشور داده است.تأثیراتی که این مسائل بر کالبد بناها گذاشته است موارد زیر می باشد:
– ایجادسقف شیب دار .
– شکل گیری فضای شفاف و نیمه شفاف در چهار طرف بنا(ایوان و تالار).
– بالابردن کف بنا از سطح زمین.
– جهت گیری ساختمان رو به جنوب شرقی جهت استفاده بهینه از تابش آفتاب و بادهای فصلی .
– بستن جناح غربی ساختمان به علت وزش بادهای باران آور از این جناح.
خانه ها درجلگه شرق گیلان دارای بام چهار شیبه هرمی با ارتفاع بسیار زیاد در نوک بام و شیب تند می باشند .در قسمت غرب خانه ها بام تا نزدیکی کف طبقه اول امتداد یافته است تا بنا از نفوذ باران و برف زمستانی که با توجه به جهت بادهای غالب سمت غرب بنا را تحت تأثیر قرار می دهند ،در امان باشد.با توجه به وفور گالی (گیاه خودروی مردابی)در منطقه جلگه ی شرق گیلان جهت پوش بام از این گیاه استفاده می شود . شکل گیری شیب تند در بام خانه های جلگه ی شرق به سبب بارندگی فراوان در منطقه ی فوق است.
با یک بررسی کلی به نظر می رسد که تمامی خانه های روستایی دارای حداقل یک ایوان و یک اتاق به عنوان دودخانه می باشندو بسیاری از خانه ها (با توجه به وضعیت معیشت )دارای تلار و تلار اتاق در بالا هستند .تعداد اتاق ها با توجه به وضعیت مالی صاحبخانه از یک اتاق تا چند اتاق مانند دو اتاق (یک و دو طبقه )،سه اتاق ،چهاراتاق(دواتاق پایین ،دو اتاق بالا)و… متغیراست.
ازجمله خانه هایی که دارای بازدیدکننده زیادی هستند می توان خانه آقای مرادی و همچنین خانه آقای امینی که کشاورز بود و جزء مرفحین بود و سطح زندگی خوبی داشت در روستای جلگه مرکزی و خانه آقای پرمهر در روستای جلگه شرق نام برد که به دلیل ارباب بودن خانه های بزرگ و دوطبقه داشتند و خانه های کوچک نشان دهنده خانه ی رعیت ها هستند.
اکثر روستاها ی گیلان به دلیل شرایط اقلیمی و فرهنگی دارای بافتی پراکنده هستند .این ویژگی در محوطه ی هر خانه نیز دیده می شود.هر خانه در میان محوطه ای بزرگ با بناهای جانبی اش شکل گرفته که دورتا دور آن را باغ و مزارع برنج فرا گرفته است.این بناهای جانبی شامل انبار برنج ،طویله و تلمبار می باشد.در جلگه شرق گیلان انبار برنج که درگویش محلی به آن کُندوج گفته می شود،همچون خانه های این منطقه بر روی سکویی گلی ساخته می شود و دارای سقف با شیب زیاد است . سازه ی انبار برنج در جلگه ی مرکزکه به آن کوروج گفته می شود به گونه ای کاملاً متفاوت شکل گرفته است.شیب سقف آن متناسب با شیب سقف خانه های کلوشی این منطقه ،شیب ملایم تری نسبت به کندوج دارد .
تلمبار یکی دیگر از سازه هایی است که در محوطه ی بیشتر خانه های روستایی وجود داشته است .تلمبار محل پرورش کرم ابریشم است.(موسوی ، آناهیتا؛چهره آرا ،مریم؛۱۳۸۶،صص۳۷- ۳۱ ).
خانه های قدیمی از روستاهای مختلف گیلان شناسایی ،واچینی و به موزه میراث روستایی انتقال داده و دوباره چینی می شوند. سازه های ساخته شده در موزه عبارتند از:
خانه آقای رفیعی،میرسیار ،منتظری ،چنچو،خوش نشین کچلام ، پرمهر،بازارچه ،مسجد،قهوه خانه، کوره ساخت ذغال سنگی ،تالار اجتماعات در(روستای جلگه شرق) .
خانه اقای دانش ،صادقی ، امینی ،مرادی ، خوش نشین بیالوا،کارگاه آهنگری ،قهوه خانه در (روستای جلگه مرکزی )
خانه آقای موسوی ،حسنی ،محتشم طلب ،محمودی ،حقیقی ،موسی زاده ،قهوه خانه در (روستای جلگه غرب )
خانه آقای حاجت پور در (روستای کوهستان غرب) و خانه آقای لطفی و طربی در (روستای کوهپایه غرب ) .
خانه پژوهشگران و بنای ورودی موزه.
سازه های در حال ساخت عبارتند از:
خانه آقای جامع و رستمی در (روستای کوهپایه شرق). ومحمدنژاد در (روستای کوهستان شرق ). و مدرسه در (روستای جلگه مرکز).(نقشه راهنمای موزه ی میراث روستایی گیلان).
۷-۱-۴ جشنواره در موزه میراث روستایی
اهمیت جشنواره در این است که برنامه های متنوع و جذابی از آثارفرهنگی و بومی در آن به نمایش در می آید.و به این علت مخاطبان زیادی را به خود جذب می نماید.نشان دادن آثار فرهنگی در برنامه های جشنواره ،به دلیل شنیداری و دیداری بودن ،و از سوی دیگر جمعیت اندک کتاب خوان تأثیر گذارتر از ارائه ی همین آثار به شکل نوشتاری است. در جشنواره های برگزار شده در این موزه برنامه های متنوعی چون نمایشگاه صنایع دستی ،عکس و نقاشی ،پوشاک محلی ،سفره گیلانی،گونه های مختلف موسیقی محلی ،بازی ها و نمایش های سنتی و…برگزار گردیده است.( قربانی ریک ،رضا؛غلامی،سارا،۱۳۸۷،ص۷۵).
۸-۱-۴ نمایشگاه عکس و ایستگاه نقاشی
به مناسبت دومین جشنواره نوروزی موزه ی میراث روستایی گیلان در تلمبار خانه ی منتظری نمایشگاه عکس و نقاشی بر پا شد. در این غرفه ،عکس هایی مربوط به سازه های بومی گیلان،اماکن باستانی مانند قلعه رودخان ،شهرتاریخی ماسوله و…به نمایش در آمد.
نمایشگاه نقاشی نیز از دیگر برنامه های جشنواره بود . در این غرفه نقاشی هایی از مناظربکر و بدیع استان،خانه های سنتی و نیز محوطه ی موزه میراث روستایی گیلان برای فروش عرضه شد.
نمایشگاه عکس وایستگاه نقاشی که خود نشان دهنده ی فرهنگ غنی ونانوشته ی مردم سرزمین ماست مخصوصاً برای جوانان ،هنرمندان و هنردوستان بسیار دل انگیز است. .( قربانی ریک ،رضا؛غلامی ،سارا،۱۳۸۷،ص۷۷).
۹-۱-۴ نمایشگاه صنایع دستی
صنایع دستی به گروهی از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمت اعظم مراحل ساخت فراورده های آن با دست انجام می پذیرد.در گذشته صنایع دستی بسیاری در گیلان رواج داشت که امروزه به دلیل زندگی ماشینی و فناوری رونق خود را از دست داده است. موزه ی میراث روستایی گیلان با هدف نشان دادن فرهنگ غنی مردمان این سرزمین و باز زنده سازی صنایع دستی از رونق افتاده ،نمایشگاه هایی مانند چهل تکه دوزی و رشتی دوزی ،چادر شب بافی ،سفال گری ،حصیربافی و… را در محوطه ی موزه برگزار کرد.در این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاردن صنایع دستی،روش و مراحل کار نیز برای بازدید کنندگان توضیح داده شد و برای افرادی که مایل بودند از این صنایع در تزیینات خانه خود استفاده کنند امکان خرید از نمایشگاه نیز فراهم آمد.این نمایشگاه ها مخصوصاً برای بازدید کنندگانی که از شهرهای دیگرکشور به استان گیلان سفر می کردند بسیار شایان توجه بود،زیرا می توانستند سوغاتی هایی اصیل و ماندگار از صنایع دستی گیلان را برای نزدیکان خود به یادگار ببرند.(قربانی ریک ،رضا؛غلامی ،سارا،۱۳۸۷،ص۷۵).
۱۰-۱-۴ سفره گیلانی
سفره گیلانی هماهنگ با طبیعت سرسبز ،متنوع و فراهم آمده از طبیعی ترین محصولات کشاورزی و فراورده های دامی است.برنج غذای اصلی گیلانیان است ودر کنار آن انواع سبزیجات،تخم مرغ،گوشت پرندگان شکاری و ماهیان رودخانه ای و دریایی ،این سفر را پربار می کند.کارشناسان این موزه به مدت طولانی درباره خورد و خوراک و پوشش و معیشت و اشکال زندگی روستاییان گیلان در گذشته نه چندان دورـ اما فراموش شده ـ مطالعه کردندو کوشش کرده اند همه این موارد به نوعی در موزه بازسازی شود.
یکی از جنبه های فرهنگ و هویت بومی ،خوراک است.موزه میراث روستایی گیلان به منظور
شناساندن این جنبه از فرهنگ تلاش کرد با برپایی نمایشگاه خوراک و تنقلات محلی در ایام جشنواره بازدید کنندگان را با چگونگی تغذیه ی پیشینیان و انواع خوراک محلی آشنا سازد.بازدید کنندگان با نان های محلی مانند خلفه نان ،فوکونان،نان گندمین و شیرینی هایی مانند کاکا ،حلوای خانگی،خاتون پنجره و …پذیرایی می شدند.در این نمایشگاه غذاهای محلی مانند باقالی قاتوق یا ماهی شور،میرزا قاسمی با زیتون پرورده ،چوواش تره با ماهی دودی ،آش ترش و… پخت گردید.همکاران موزه پس از پخت غذا آن ها را در ظرف های یک بار مصرف کوچکی ریخته و با آن از مهمانان پذیرایی کردند.هدف از برگزاری سفره ی گیلانی،آشنایی بازدید کنندگان با مواد و چگونگی پخت خوراکی های محلی مانند نان ها،برنج تفت داده شده،نمک سبز(درار)و انواع شیرینی جات محلی که برای فروش عرضه شده بود نیز آشنا شدند.عرضه برخی غذاها و تنقلات خاص گیلان جزء برنامه های موزه است ،می توان طعم لذت بخش این غذاها را در محیطی طبیعی چشید.وسایل قدیمی موجود در خانه ها ،زنان روستایی که مشغول به پخت نان یا شیرینی هستندولباس سنتی به تن دارند همگی رسالت باز سازی زندگی چند نسل پیش از خود را بر عهده دارند.(قربانی ریک ،رضا؛غلامی،سارا،۱۳۸۷،ص۷۹).
۱۱-۱-۴ پوشاک گیلانی
پوشاک محلی یکی از نشانه های فرهنگی و جزئی از میراث نیاکان ماست.لباس های محلی گیلان هماهنگ با روح طبیعت و سازگار با عقاید مذهبی مردمان این سرزمین دوخته می شودو در عین سادگی ،رنگارنگی و تناسب آن با فعالیت های روزانه ،بیننده را به تحسین وا می دارد.راهنمایان و صنعتگران موزه با این لباس های زیبا به استقبال بازدیدکنندگان می روند یکی از برنامه های موزه میراث روستایی گیلان که در زمان برگزاری جشنواره با استقبال بازدیدکنندگان روبرو می شود. نمایشگاه پوشاک محلی در محوطه خانه رفیعی (از نمونه خانه های جلگه ی شرق گیلان)بود.در این نمایشگاه گونه های مختلف پوشاک سنتی و محلی روستاهای گیلان ،اعم از شرق و غرب و مرکز،به نمایش گذاشته شد .در نمایشگاه پوشاک محلی برای گردشگران و دوستداران فرهنگ گیلان ،این امکان به وجود آمدتا بتوانند لباس هایی را که دوست دارند به تن کنند و با آن عکس یادگاری بیندازند .این غرفه مخصوصاً برای گردشگرانی که از خارج استان به گیلان سفر کرده و پژوهشگرانی که علاقه مند به دریافت اطلاعاتی در زمینه پوشاک سنتی بودند ،بسیار جالب و مفید بود. .(قربانی ریک ،رضا؛غلامی ،سارا،۱۳۸۷،ص۸۰).
۱۲-۱-۴ موسیقی محلی
موسیقی انعکاسی از طبیعت پیرامونی است و پیوندی نزدیک با واقعیات و فعالیتهای زندگی روزمره دارد.موزه میراث روستایی گیلان با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با موسیقی،آواهای محلی،عناصر و ابزارآلات موسیقی سنتی گیلان اقدام به برگزاری اجرای موسیقی زنده کرد .گروه آقای علی پور(گیل اوخان)و گروه آقای صفرعلی رمضانی (دیلمان دادو)و نوازندگان سرنا و نقاره هرکدام به نوبت در روزهای جشنواره به اجرای موسیقی زنده می پردازندوبا استقبال کم نظیر بازدیدکنندگان روبرو می شوند. .(قربانی ریک ،رضا؛غلامی ،سارا،۱۳۸۷،ص۸۱).
۱۳-۱-۴ بازی ها و نمایش های سنتی
در قدیم روستاییان اوقات فراغت خود را با برگزاری بازی ها و نمایش های سنتی می گذراندند .مثلاًدر جشن ها و مراسم عروسی گروه لافندباز را دعوت می کردند تا با اجرای برنامه باعث سرگرمی و شادمانی میهمانان شوند .متأسفانه امروزه به دلایل گوناگون این بازی ها و نمایش ها از رونق افتاده است.گروه لافند بازی سهیل خودش که بعد از فوت پدرش پرویزخودش یکی از با تجربه ترین و قدیمی ترین گروه های لافند باز ی استان گیلان است ،برای شناساندن و زنده نگهداشتن این هنر در تمامی روزهای دومین جشنواره در موزه به اجرای برنامه پرداخت.
موزه ی میراث روستایی گیلان با هدف حفظ،احیا و اشاعه ی این هنرهای نمایشی ،آشنایی بازدیدکنندگان با بازی های بومی گیلان و جلب توجه مسئولین ورزشی و فرهنگی استان در تشویق و حمایت مالی و معنوی از این گروه ها اقدام به برگزاری بازیهای سنتی مانندلافندبازی کرد.(قربانی ریک ،رضا؛غلامی ،سارا،۱۳۸۷، ص۷۹،۷۸).
۲-۴ یافته های استنباطی
ردیف سال آمارسفرهای انجام شده (نفرسفر)
۱- سال۱۳۸۶ ۱۴,۱۸۴,۳۵۶
۲- سال۱۳۸۷ ۱۶,۳۱۲,۰۰۹
۳- سال۱۳۸۸ ۲۱,۹۵۳,۰۴۷
۴- سال۱۳۸۹ ۲۷,۵۸۴,۵۱۶
۱-۵ تجزیه و تحلیل یافته ها
جدولهای ۱-۲-۴و۲-۲-۴ به ترتیب آمار سفرهای انجام شده به استان گیلان را طی سالهای ۸۶-۱۳۸۹ و آماربازدیدکنندگان موزه میراث روستایی گیلان را نشان می دهندو با استفاده از داده های آنها نمودارهای ۱-۲-۴ و ۲-۲-۴ ترسیم شده است که در آن ها درصد ورودی مسافران و بازدیدکنندگان از موزه در هر سال طی سالهای ۸۶-۱۳۸۹ محاسبه شده است .
و نمودار ۳-۲-۴ بر اساس داده های جدول ۱-۲-۴ و ۲-۲-۴ ترسیم شده است که درصدبازدید کنندگان از موزه میراث روستایی گیلان را نسبت به مسافران ورودی به گیلان طی سال های ۸۶-۱۳۸۹ محاسبه نموده و نشان می دهد ۳۲. ۰ % ازمسافران ورودی به گیلان از موزه بازدید کرده اند و ۶۸ .۹۹% بازدیدنکرده اند.
طبق جدول ۱-۲-۴ و۲-۲-۴ نمودار۴-۲-۴ نشان می دهد که در سال ۱۳۸۶،ازمسافران ورودی به گیلان ۲۵. ۰ % از موزه بازدید کرده اند ۷۵. ۹۹ %بازدیدنکرده اند.
و همچنین بنابر داده های ۱-۲-۴ و۲-۲-۴ نمودارهای ۵-۲-۴و۶-۲-۴ و۷-۲-۴ درسالهای ۱۳۷۷،۱۳۷۸،۱۳۷۹ درصدبازدیدکنندگان از موزه میراث روستایی گیلان به ترتیب ۳۸. ۰% ،۲۴. ۰% ،۴. ۰% نشان می دهدو گویای این امر است که در صد بازدیدکنندگان موزه میراث روستایی گیلان رو به فزونی است.
۲-۵ بررسی فرضیه
در رابطه با موضوع «بررسی موزه میراث روستایی گیلان از دیدگاه گردشگری » دو فرضیه به شرح زیر مطرح شد:
۱-امکانات اقامت برای گردشگران در مجموعه موزه میراث روستایی رشت وجود ندارد.
۲-به نظر می رسد که موزه میراث روستایی گیلان در آینده نزدیک از جاذبه های مهم گردشگری گیلان محسوب شده و شاهد رشد بازدیدکننده در طی سالهای آینده خواهیم بود.
در رابطه با فرضیه اول پژوهش ،با توجه به مراجعه حضوری و مصاحبه با مسئولین و مشاهدات میدانی و…مشخص گردید که امکانات اقامت برای گردشگران در مجموعه موزه میراث روستایی رشت وجود ندارد و تنها یک واحداقامتی در مجموعه موزه جهت اقامت پژوهشگران می باشد.برای گردشگران نیز دو مجموعه مهمان پذیر با الهام از معماری روستایی گیلان به ظرفیت ۱۵۰ واحد ۳ تا ۵ نفره ،دربرنامه های آتی در نظر گرفته شده است.
فرضیه دوم طبق جدول۱-۲-۴و۲-۲-۴، به اثبات رسیده است که طی سالهای ۸۶-۱۳۸۹ ،آمارسفرهای انجام شده درگیلان (نفرسفر) ۸۰۰۳۳۹۲۸ نفر بوده که از این تعداد طی همین سالها ۲۶۲۴۰۳، نفر از مسافران از موزه میراث روستایی بازدید کرده اند .تعداد بازدید کنندگان ایرانی ۱۱۱۴۵۷نفر و خارجی۵۱ نفر می باشد.درصدهای گرفته شده با استفاده از همین جداول و نمودارهای موجود در فصل ۴ پژوهش نشان می دهندکه تعداد بازدیدکنندگان رو به رشد و فزونی می باشد.
۳-۵ پیشنهادات
۱- ایجاد امکانات اقامتی در مجموعه موزه جهت اقامت گردشگران.
۲- تبلیغات از طریق بروشور یا مجله و…
۳-معرفی موزه میراث روستایی در برنامه های تلوزیون.
۴- برگزاری برنامه های ایام جشنواره در ایام غیر جشنواره .
۵- ارتقاع سطح خدمات عمومی به گردشگران.
۶- ایجاد پارکینگ مناسب برای توقف خودروهای بازدیدکنندگان در نزدیکی موزه.
۷- افزایش علایم راهنمایی جهت دسترسی آسان به موزه.
۸- معرفی و تبلیغات ایام جشنواره در سطح کشور.
۹- معرفی موزه میراث روستایی گیلان در سطح بین المللی.
۱۰- هماهنگی با تورهای خارجی ورودی به گیلان که بازدید از موزه میراث روستایی را یکی از برنامه های خویش قرار دهند.
۴-۵ منابع و مأخذ
– اصلاح عربانی،ابراهیم،۱۳۸۷،کتاب گیلان،«گیلانگردی»،تهران،گروه پژوهشگران ایران،ج ۴
– بروشور تبلیغاتی موزه میراث روستایی گیلان،خرداد۱۳۸۹.
– خاکپور ،مژگان،بهار۱۳۸۴ ،گاهنامه کندوج،شماره اول،گونه شناسی مسکن در جامعه روستایی گیلان.
– جهانی،ولی،۱۳۸۶،جاذبه های تاریخی گیلان،(رشت)،انتشارات فرهنگ ایلیا.
– دکتر درویش،حسن؛حیدری،اصغر،۱۳۸۹ ،آشنایی با سازمان های دولتی ایران و سازمان های گردشگری ،دانشگاه پیام نور،چاپ اول.
– سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی گردشگری استان گیلان۱۳۸۹.
– سایت موزه میراث روستایی گیلان.
– طالقانی ،محمود،تابستان وپاییز ۱۳۸۸،گاهنامه کندوج،شماره ششم،مقاله موزائیکی به بزرگی سرزمین ایران.
– طالقانی، محمود، بهار۱۳۸۴ ،گاهنامه کندوج ،شماره اول.
– عظیمی دوبخشری،ناصر،۱۳۸۵ .جغرافیای طبیعی گیلان،رشت،انتشارات فرهنگ ایلیا .
– عشقی کارکن،ابراهیم،۱۳۷۱،« نگاهی گذرا به جغرافیای شهری رشت» ،پایان نامه دوره کارشناسی.
– فاخته،قربان،۱۳۸۷،نگاهی به گیلان زمین،تهران،لوح زرین.
– قربانی ریک ،رضا؛غلامی ،سارا،بهار۱۳۸۷، گاه نامه کندوج شماره ۶ ،گزارش دومین جشنواره موزه میراث روستایی گیلان.
-کالین مایکل هال و جان ام جنکینز،۱۳۷۷،در آمدی بر صنعت جهانگردی ،ترجمه دکتر عباس اردکانیان و محمد رضا حبیبی،انتشارات ارمغان.
-کیوانی، عبدالله،۱۳۹۰،راهنمای گردشگری گیلان،شرکت نگاه سبز گیلان .
– معصومی راد ،رضا،۱۳۸۷،«توریسم در گیلان» پایان نامه دوره کارشناسی ارشد.
– نقشه راهنمای گردشگری گیلان ،اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان.
محقق: خانم سمیه سلیمانی دانشجوی رشته مدیریت جهانگردی
منبع: guilanview.blogfa.com
گردآورنده: سایت کرکان بندرانزلی
سلام دوست عزیز
برای این همت بلند و پشتکار شما برای معرفی روستای زیبایتان صمیمانه تبریک می گویم.
سلام لطفا در مورد موزههای رشت کمی اطلاعات میخواستم.ممنونم