۱-پل خشتی بر روی رودخانه ی واویلا
بقایایی از پل آجری یک دهنه ای بر روی رودخانه ی واویلا وجود دارد که واسطه ی ارتباطی واحد های مسکونی دو سمت رود است. این پل در فاصله ی تقریبی ۷۰۰متی شمال و شمال شرقی مقبره خوری سو و روی رودخانه واویلا و در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه ، ۲۸ دقیقه، ۲.۶ ثانیه عرض شمالی و ۴۹ درجه، ۱۱ دقیقه ۵۴.۷ ثانیه طول شرقی و در ارتفاع ۱۳ متری نسبت به سطح دریا قررا دارد. جهت پل شرقی- غربی است و از مصالح آجر با ملاط ساروج بنا گردیده است.پایه های پل در سمت غرب سالم و در ضلع شرقی آن تخریب شده است. در پی پل از مصالح قلوه سنگ های رودخانه ای به همراه ملات گل استفاده کرده اند و بدنه ی آن از آجر با ساروج سخت است. این پل در مسیر جاده ی سنگ فرش قرار دارد و از یک طرف مستقیما به بقعه ی سید شرفشاه می رسد و هم اکنون به جاده ی میرزا کوچک خانی معروف است. این پل در محلی که عرض رودخانه بسیار کم است سنگ چین پلکانی در پی پل وجود دارد که احتمالا موجب استحکام بیشتر پل می شد. در ارتفاع تقریبا ۶۰ سانتی متری ز سطح آب قوس آجری دهنه ی پل آغاز و به جناق در راس منتهی می گردد.
۲- پل خشتی بازار رود
بقایایی از پل خشتی روی رودخانه ی بازرا رود وجود دارد، که ارتباط بین واحد های مسکونی را که محدود ه ی کهنه بازار برقرار می کرد. آثار کمی از این پل خشتی که در فاصله ی ۴۰۰ متری ضلع جنوب مقبره ی خوری سو و در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه ۲۷ دقیقه و ۴۴.۶ ثانیه عرض شمالی و ۴۹ درجه ۱۱ دقیقه ۵۹.۳ ثانیه طول شرقی و در ارتفاع ۲ متری نسبت به سطح دریا قرار دارد، به جا مانده است.
مصالحی که در ساخت این پل به کار برده اند همان مصالح به کار رفته در پل های خشتی رودخانه های واویلا و لارسر است. در پی پل از مصالححی مانند قلوه سنگ های رودخانه اای همراه با ملات گل و در بدنه ی پل از آجرهای قرمز رنگ استفاده شده است. جهت پل شمالی- جنوبی است. از ضلع جنوب به کهنه بازار ارتباط دارد و از ضلع شمالی به بخش مسکونی و حمام قدیمی شهر محدود می شود. در حال حاضر آثاری از پی پل و تکیه های بزرگی از بدنه پل در داخل و دو طرف آن باقی مانده است و مابقی آن براثر مرور زمان تخریب شده و از بین رفته است.
۳- پل خشتی بر روی نهر تاریخی لارسر
بقایایی از پل خشتی کوچک بر روی نهر قدیمی لارسر و مدر موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه و ۱۲.۲ ثانیه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۱۱ دقیقه و ۴۵.۱ ثانیه طول شرقی و در ارتفاع ۱۷ متری نسبت به سطح دریا قرار دارد به چشم می خورد.
جهت پل شمالی- جنوبی است و با توجه به مدارک به دست آمده مصالح به کار رفته در ساخت پل از آجر و سنگ استفاده شده است. طول و عرض پل به دلیل تخریب بیش از حد آن به درستی مشخص نیست. در ضلع شمالی پل چندین پشته دیده می شود که نشان دهنده ی وجود سازه ها و فضاهای معماری که تخریب شده است ، می باشد. این پل همانند پل های دیگر شهر تاریخی گسکر، در محلی که عرض رودخانه بسیار کم است ساخته شده و محلات را به همدیگر پیوند می دهد.
برگرفته از کتاب:گسکر شهر مدفون شده هفت دغنان
گردآورنده: خانم مریم واقف
منبع: سایت کرکان بندرانزلی (www.karkan.ir)
با سلام ، سایتتون فوق العاده است واقعا خوشم اومد، یه دانشنامه گیلانشناسیه؛
خسته نباشید میگم به خاطر همه زحماتتون ، من مدیر وبلاگ گیلکان امروز هستم البته یه سه سالی هست در گیر مشکلاتم و دیگه وقت وبلاگ نویسی ندارم، امیدوارم شما تو کارتون موفق باشید؛ حتما میام سر میزنم ؛ یه پیشنهاد دارم اینکه یکم سایتتون رو تبلیغ کنین تو همه وبلاگ ها و سایتای گیلان سر بزنین ؛ از ایمیلاتون ممنون؛ از اینکه مطلب وبلاگم رو تا سایتتون منتشر کردید
موفق باشید