پل غازیان روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران- رشت قرار دارد.
ساخت این پل، به همراه پل دیگر انزلی، توسط مهندسان سوئدی در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید.
پل غازیان در زمان خود از معدود پلهای پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، جزو پلهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
این پل ۲۱۰.۴۰ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد. ارتفاع آن از سطح آب ۶.۸۵ متر و دارای ۵ دهانه ثابت و یک دهانه متحرک به طول ۲۵ متر است.
مصالح مورد استفاده در ساخت این پل، بتون و آهن است. قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می کند.
این پل به شماره ۱۵۱۴ به ثبت تاریخی رسیده است.
پل میان پشته
پل میان پشته، رابط بین استان گیلان و اردبیل است.
مسافران غرب کشور که از راه اردبیل و آستارا به گیلان میآیند از روی این پل میگذرند.
پل میان پشته، در دوره پهلوی، بین غازیان و میان پشته ساخته شد. طول این پل ۲۱۰ متر و عرض آن ۱۰ متر است.
این پل بتونی که ارتفاع آن از سطح آب ۷ متر است، یکی از شاه کارهای صنعت پل سازی اوایل قرن حاضر است.
ساخت این پل در سال ۱۳۱۶ شمسی پایان یافت و از آن تاریخ مورد استفاده بوده است.
پل دیگری با ۱۲۷ متر طول بندر انزلی را به میان پشته پیوند میدهد. این پل که از روی مرداب یا رود انزلی میگذرد ۳ چشمه دارد.
منبع: سایت همشهری آنلاین
سلام و عرض ادب واحترام به مدیر محترم سایت کرکان بندرانزلی
با مطلبی که در سایت گذاشتید امید است چنین مطلبی گسترده تر و بیشتر در مورد شهر مان در سایت گذاشته شود خصوصا مطالبی که خیلی از انزلیچی های شهرمان از ان بیخبرند .مطمئنا چنین مطالبی داغ تر هم خواهند بود . متشکرم.
سلام میخواستم یک چیزی راجب متنتون بگم پل غازیان ربطی به مسیر ارتباطی تهران با رشت نداره بلکه راه ارتباطی بین رشت وانزلی به این پل وابسته هست