کیلومتر ها دور تر از پایتخت شهری هست که خانه هایش بیشتر از هر جای دیگر خیس میشوند. روز های بسیاری از سال زیر باران است و صبح های زیادی در مه فرو میرود. مردم شهر مدام به سقف و دیوار های خانه شان رنگهای شاد میزنند. اما دوباره فلز ها زنگ میزنند و باران ، سطح دیوار ها را می شورد و می برد.
نیاکان مردم شهر بیشتر به صید ماهیان می پرداختند و با آدمهای آنسوی دریا، مراوده می کردند. از نخستین سالها، سینما و جریده و تلگرام داشتند ، اولین تشکیلات شهرداری ، اولین دبیرستان دخترانه و… جزو افتخاراتی است که مورخین به احتمال یا اطمینان نوشته اند . آنها هتل های زیبا و ساختمان های شکیل و پل های بزرگ ساخته بودند. در فضای باز بلوار، ارکستر موسیقی می نواخت و در سینما تاتر شهرداری پیوسته نمایش به روی صحنه می رفت.
روسها و ارامنه و بازماندگان مهاجرین لهستانی در کنار انزلیچی های مسلمان ، به خوشی یا سختی روزگار می گذراندند. خرده فرهنگ ها در هم ادغام می شدند و فرهنگ مردم شهر را شکل می دادند. انزلی شبیه جزیره ای است با تمام خصوصیاتی که جزیره ها دارند. از یک سو در آغوش بزرگترین دریاچه جهان و از سوی دیگر در کنار بزرگترین تالاب ها ، آرمیده است.
مردمش رفتار به خصوص و آرزو های بزرگ دارند. کافه های فراوان و قایق های رنگارنگ دارند. به علم اهمیت میدهند و به سیاست کم توجه اند. عاشق ورزش اند و متعصبانه پای تیمهایشان می جنگند.
دریا همانقدر که وسیع و دوست داشتنی و زیبا است ، مهیب و بی رحم و پر تلاطم نیز هست . عصاره ی رویارویی صیاد و دریا ، هنوز در خلق و خوی انزلیچی ها موج میزند. انزلیچی ها کمتر از گیلانی های دیگر می خندند. سخت دل میدهند و سخت تر دل می کنند.
روزگار بر همه مردمان یک سرزمین یکسان نمی گذرد. آدمها به نسبت گذشته تاریخی و فاصله شهرشان از پایتخت ها، بر خوان دارایی های کشور می نشینند. آبادانی جایی که در آن زندگی میکنند به چیز هایی مربوط و محدود است ولی برخوردشان با استفاده ها و محدودیت ها یکسان نیست. به نسبت روحیات ، توانایی و افق دیدشان تصمیم می گیرند . خیلی ها همیشه می مانند و بعضی ها به داشته ها نمی سازند و می روند. انزلی پر است از آدمهایی که قسمتی از خود را جا گذاشته و رفته اند. این آدمها در هر نقطه ای از ایران و جهان که باشند به طرز عجیبی دل در دلشان نیست که خبری از شهرشان بگیرند. وارش را برای همه کسانی ساخته ایم که در گوشه ای از جهان گم شده اند . آنهایی که می خواهند ردی از انزلی بگیرند و با چند کلیک ساده ، خیابان های بارانی و آسمان مه آلود خاطراتشان را زنده کنند .در وارش همه می توانند حرفشان را بزنند و در معرض دید همشهریانشان قرار دهند. دلمان می خواهد پاتوق کوچکی ساخته باشیم برای انزلیچی هایی که انزلی را دیده اند و پنجره ای برای مردمی که هنوز ندیده اند.
ای قوی سپید ، غمت را کجا و به که فریاد زدی … به تو میگویم فریادت را شنیدم در دستان پینه بسته صیادان ، در پیکر خسته قهرمانان خاکستر عمر بر مو نشانده … در شیون زن شوی به دریا مانده …
آری فریادت را شنیدم در ساقهای خسته قایقران و در پاهای برهنه منفرد ! آری ای قوی سپید …
آری به تو میگویم فریادت را شنیدم … پس فریاد کن ای قوی سپید ، ای شهر من …
بندر مه آلود
موقعیت جغرافیائی بندرانزلی
با بررسی های زمین شناسی ، حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش ، جزیره ای از سطح آب دریای خزر ، سربرآورد که بعدها به نام انزلی نامیده شد و بعنوان مهمترین بندر سواحل جنوبی دریای خزر و ایران معروف گردید . این جزیره براثر فعل و انفعالات جوی و سایر عوامل طبیعی ، به صورت حالیه از دو قسمت انزلی و غازیان شکل گرفت و کانالی بین این قسمت ایجاد گردید ، که آب چهاررودخانه از شرق ( سوسر روگا – پیربازار روگا – راست خانه و نهنگ روگا ) و یک رودخانه از غرب ( شنبه بازار روگا ) از طریق آن به دریا وارد میگردد . بندرانزلی ، در منطقه جلگه ای و ساحلی در طول جغرافیائی ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه و عرض جغرافیائی ۳۷ درجه و ۲۸ دقیقه واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا منهای ۲۶ متر میباشد .
حدود انزلی :
از شمال به دریای خزر- از جنوب به مرداب انزلی – از مشرق به خمام و رشت – از مغرب به منطقه طوالش مسافت تا خمام ۲۵ و تا رشت ۴۱ و تا تهران ۳۶۰ کیلو متر – تا رضوانشهر ۲۲ و تا هشتپر ۷۲ و تا آستارا ۱۴۴ کیلومتر میباشد .
آب و هوا :
بندرانزلی در منطقه معتدل قراردارد . درجه حرارت آن حداکثر مطلق ۶/۳۵ و حداقل ۴/۰ . متوسط حرارت سالیانه ۵/۱۶ سانتی گراد است ۰
میزان تابش آفتاب در انزلی :
درسال ۱۷۹۹ ساعت که خرداد و تیـر پر آفتاب ترین ماه میباشد .
بارندگی :
بندرانزلی از لحاظ بارندگی ، یکی از پر باران ترین مناطق میباشد ، کما اینکه میزان بارندگی در سال ۱۳۴۶ – ۱۳۳۵ شمسی ۸/۲۳۷۹ میلی متر و درسال ۱۳۵۴ شمسی ۲۴۵۹ میلی متر و درسال ۱۳۶۱ شمسی ۲۳۷۴ میلی متر بوده است .
روستاهای تابعه بندرانزلی :
از غرب به ترتیب ۱ – ما هروزه و آبکنار ۲ – تربه بر ۳ – اشپیلا ۴ – معاف ۵ – کرگان ۶ – اشترکان ۷ – خمیران ۸ – سیاه خاله سر – ۹ -شیلسر ۱۰ – سیاووزان ۱۱ – کچل ۱۲ – چای بیجار ۱۳ رودپشت ۱۴ – کپورچال ۱۵ – علی آباد ۱۶ – کوچک محله ۱۷ – سنگاچین ۱۸ – گلوگاه ۱۹ بشم (بشمن ) ۲۰ و ۲۱ – نویر و قاراویر ( جزو شهر انزلی میباشند ) .
و از شرق ۲۲ – شاهور ( شال ور) ۲۳ – طالب آباد ۲۴ – لیجارکی ۲۵ – حسن رود ۲۶ – گلشن
مساحت شهرستان انزلی
۲۷۵ کیلومتر با ۱۳۰۱۱۰ نفر جمعیت در سال ۱۳۶۹ شمسی در هرکیلومتر مربع ۴۷۳ نفر
مساحت شهر انزلی
۴۹/۳۱ کیلو مترمربع با ۱۰۴۲۲۰ نفر جمعیت در سال ۱۳۶۹ شمسی ۳۳۱۰ نفر در هر کیلومترمربع
به طوریکه ملاحظه میشود شهرستان انزلی یکی از متراکم ترین شهردهای ایرانست
جمعیت : طبق آمار سرشماری رسمی سال ۱۳۳۵ شمسی
شهرستان انزلی : ۴۹۱۲۱۷ نفر ، ۲۴۶۷۸ مرد ، ۲۴۴۹ زن در ۹۶۸۸ خانوار
شهر انزلی : ۳۱۳۴۹ نفر ، ۱۵۷۷۱ مرد ، ۱۵۵۷۸ زن ، ۶۴۳۸ خانوار
سـال ۱۳۴۵ شمسی
شهرستان انزلی : ۵۹۷۶۶ نفر ، ۳۰۲۱۸ مرد ، ۲۹۵۴۸ زن ، ۱۱۸۸۳ خانوار
سال ۱۳۵۵ شمسی
شهرستان انزلی : ۷۸۶۴۰ نفر ، ۴۰۰۵۸ مرد ، ۳۸۵۸۳ زن ، ۱۶۴۵۹ خانوار
شهر انزلی : ۵۵۴۸۱ نفر ، ۲۸۵۸۶ مرد ، ۲۶۸۹۵ زن ، ۱۱۷۴۳ خانوار
سال ۱۳۶۵ شمسی
شهرستان انزلی : دارای ۱۱۲۰۷۷ نفر ، ۵۶۶۷۰ نفر مرد ، ۵۵۴۰۷ نفر زن در ۲۴۵۹۷ خانوار میباشد که جمعیت شهری ۸۷۰۲۸ نفر در ۱۹۳۹۸ خانوار و بقیه در روستاها زندگی میکنند .
جمعیت شهرستان بندرانزلی درسال ۱۳۷۰ طبق آمار غیر رسمی :
۱۴۹۵۳۳ نفر در ۳۳۱۸۴ خانوار – شهر انزلی ۱۰۵۱۰۴ نفر در ۲۴۲۶۴ خانوار
روستائی ۴۰۵۱۷ نفر در ۸۱۱۴ خانوار – جمعیت سیار ۳۹۱۲ نفر در ۸۰۶ خانوار میباشد .
انزلی هم اکنون با سیل مهاجرین روبرو میباشد وجمعیت آن بالای ۱۵۰۰۰۰ نفر میباشد .
بندرانزلی در مسیر تاریخ
وجه تسمیه انزلی :
از میان تعریف های مختلف که در بارده واژه ((انزلی )) شده قابل قبول ترین معنی ( انزل به معنی لنگر ) انزلی = لنگرگاه و ( انزل = انشان ) میباشد که کلمه انزلی تحریف شده ( انزان – انشان ) به معنی گذرگاه و دروازه است که می بینیم از گذشته نیز انزلی را دروازه اروپا و ایران می نامیدند و در بسیاری از نوشته ها هم آمده است و واژه غازیان را می توان جمع بغاز یعنی تنگه و جمع غازی به معنی جنگجویان دانست .
قدمت انزلی :
آنچه مسلم است ، انزلی از نظر تاریخی قدمت زیادی ندارد و در چندین کتاب تاریخی ، نام انزلی در ۵۴۰ سال پیش ، ثبت شده است .
متأسفانه روسها بندرانزلی را درسال ۱۸۰۵ میلادی برابر ۱۱۸۴ شمسی به آتش کشیدند واحتمالاً هرگونه آثاری که می توانست قدمت انزلی ومردم آن را روشن نماید ، در آتش بیداد بیگانگان سوخت وبه خاکستر تبدیل گردید . بدون شک ، اهالی اولیه بندرانزلی را مهاجرین تشکیل داده اند که از نواحی ساحل جنوبی مرداب انزلی – نواحی طوالش و مردم نواحی شرق انزلی به منظور استفاده از پایگاهی برای صید ماهی و یا پناهگاهی جهت فرار از امواج خروشان دریای خزر و مرداب ، به این قطعه زمین وارد گردیدند و شاید اولین کسانی بودند که نخستین کومه ها را برپا داشتند .
بندرانزلی از اوایل صفویه ( زمانیکه قزوین پایتخت بوده است ) مورد توجه انگلیسی ها قرار گرفته تا بعنوان سرپلی برای عبور ابریشم گیلان که مرکز آن در رشت بوده به روسیه باشد . همین امر باعث شد که روس ها و حکومت مرکزی ایران نیز به موقعیت بندرانزلی پی ببرند . بندرانزلی ، به علت موقعیت خاص جغرافیائی ، بهترین پناهگاه و لنگرگاه برای کشتیهای تجاری و نزدیکترین وامن ترین راه بین ایران و اروپا ، ازطریق روسیه درمسیر تجارت و محلی برای تخلیه و بارگیری کالای تجارتی و عبور مسافرین گردید . چنانکه در زمان نادرشاه ، انزلی پایگاهی جهت بارگیری برنج و سایر مایحتاج قشون نادری که درقفقاز می جنگیدند بوده است
در عهد قاجاریه ، تردد کشتیها ی بادبانی و بخاری به منظور حمل و نقل کالا خصوصاً حمل نفت که سابقه ای ۲۰۰ ساله دارد به اوج خود رسید و بندرانزلی به عنوان یکی از مهمترین بنادر سواحل جنوبی دریای خزر درآمد و پس از تحویل تأسیسات بندری وسیله شورویها در سال ۱۳۰۶ خورشیدی ، دولت ایران به تجهیز این بندر اقدام وامروزه یکی از بنادر مجهز و مهم ایران محسوب میگردد . و از طریق آبراه های شوروی سابق به اروپا ارتباط کشتیرانی دارد .
بندرانزلی و اولین ها
طبق اسناد ومدارک موجود که در جلد دوم تاریخ انزلی ثبت شده است . بندرانزلی از بسیاری جهات در رسیدم به تمدن جدید ، در بین شهرهای ایران پیشگام بوده است که به مواردی چند از آن اشـاره میشود .
۱ – اداره گمرک از حدود بیش از ۳۰۰ سال
۲ – اداره بندر بابیش از ۲۰۰ سال
۳ – ایجاد انجمن های محلی و بلدیه قبل از تأسیس بلدیـه
۴ – شهرداری ( بلدیـه ) قبل از سال ۱۳۱۵ هجری قمری ۱۲۷۶ شمسی بعنوان اولین بلدیـه در ایران
۵ – آموزش و پرورش ( معارف ) قبل از سال ۱۲۷۱ خورشیدی
۶ – اکابر شبانه آنهم دروس دبیرستانی قبل از ۱۲۹۰ خورشیدی
۷ – چاپخانه قبل از سال ۱۲۸۶ خورشیدی
۸ – بهداری قبل از سال ۱۳۱۵ هجری قمری ۱۲۷۶ خورشیدی که وسیله بلدیـه اداره میشـد .
۹ – شیرو خورشید س ( هلال احمر) ۱۳۰۴ خورشیدی
۱۰ – روشنائی برق قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی ۱۲۷۹ خورشیدی ، اولین شهر درایران
۱۱ – تلفن قبل از سال ۱۲۷۷ شمسی – پست و تلگراف نیز جلوتر از بسیاری شهر های ایران
۱۲ – نظمیه ( شهربانی ) قبل از سال ۱۳۲۵ هجری قمری ۱۲۸۶ خورشیدی
۱۳ – راه آهن حدود سال ۱۲۶۹ خورشیدی در یکی از روستاهای انزلی
۱۴ – هواشناسی ، قبل از ۱۲۸۰ خورشیدی
۱۵ – اداره شیـلات با بیش از ۱۵۰ سال قدمت در انزلی و سردخانه اولین بار در انزلی و حسن کیاده
۱۶ – هواپیما – اتومیبل برای اولین بار درانزلی مشاهده شـد .
۱۷ – بعضی ازکارخانجات ازجمله تصفیه خانه نفت ، چوب بری ، لیمونادسازی ، کالباس سازی ، برنجکوبی و .. ضمناً اهالی انزلی از لحاظ فرهنگ و هنر و ورزش نیز از بعضی موارد پیشگامی داشته اند از جمله در نمایش فیلم سینما و داشتن سالن سینما و تـئاتر و ورزش های مختلف خصوصاً فوتبال و بسکتبال .
امروزه فرزندان دلاور این بندر در میدان های ورزشی ایران و جهان به افتخارات و امتیازات والائی دست یافته و می یابند .
انزلی در اوج افتخار
اهالی بندرانزلی به علت مسافرت به روسیـه خصوصاً آذربایجان ( روسیه سابق ) و همچنین عبور مسافرین ایرانی و خارجی از این بندر به اروپا و بالعکس ، زودتر از بسیاری شهرهای ایران با تمدن غرب آشنا شده و از لحاظ رشد فکری در سطح بالائی قرارداشتند ، از این رو ضمن حرکت های سیاسی خصوصاً فعالیت در نهضت مشروطیت وجنبش جنگل ، دوش به دوش مردم رشت قرارداشته و در وقایع جنگهای بلشویکی با قزاقان ایران ، و مبارزه با بیگانگان اشغالگر درطول ۳۵۰ سال سپر بلای ایران بوده اند . از نظر اجتماعی نیز در تأسیس مدارس نوین – بلدیه – بیمارستان و موٌسسات عام المنفعه و خیریه از جمله دارالایتام از بسیاری شهرهای بزرگ ایران پیشگامی داشتند و از زمان دور به امر سواد آموزی و تأسیس کلاسهای شبانه علاقه وافر نشان میدادند . به طوریکه در اوایل مشروطیت ، تیراژ روزانه مطبوعات ۵۲۵ شماره بوده است که با توجه به نسبت جمعیت آن روز انزلی ، در ایران سابقه نداشت . هم اکنون فرزندان انزلی با سطح معلومات عالی و در بزرگترین مراکز علمی و دانشگاهی جهان ، اروپا – امریکا – کانادا و استرالیا به تدریس اشتغال دارند و یا دارای مقام علمی بالائی میباشند . درسال ۱۳۷۱ شهرستان انزلی دارای ۱۵۱ باب دبستان و دبیرستان و مدرسه راهنمائی و هنرستان و یک دانشکده پرستاری و بالغ بر۳۶۵۰۰ نفردراین مراکز مشغول تحصیل بوده اند میزان با سوادان در انزلی درسال ۱۳۶۵ شمسی ۷/۷۷ در گیلان اول بوده و در سال ۱۳۷۰ با بالای ۸۵ درصد باسواد بعد از تهران اولین شهر ایران محسوب و با توجه به اینکه همه ساله ده ها هزار نفر با سواد از شهرهای ایران جذب تهران میگردد . احتمالاً انزلی را میتوان اولین شهر باسواد درآن سال دانست .
وضعیت اجتماعی
۱ – مذهب
اهالی بندرانزلی ، مسلمان و شعیه مذهب و دارای مساجد و تکایا وگورستان مخصوص به خود هستند . زیارتگاه انزلی :
بی بی حوریه در سوسر غازیان – امامزاده صالح در غازیان – حاج سید محمد نجفی در سامانسر غازیان آقاپیـر درکلویر – بشمن پیـر در بشمن
اقلیت های مذهبی :
حدود ۴۵ خانوار ارمنی با جمعیتی۱۵۰ نفر در انزلی زندگی می نمایند که دارای کلیسائی قدیمی با سابقه ای بیش از ۲۵۰ سال در میدان شهر مقابل ساختمان دادگستری و یک گورستان مقابل گورستان مسلمانان میباشند که در مواقع لزوم کشیش از تهران می آید .این بندر پیرو دین زردتشی ندارد و فقط یک نفر کلیمی در انزلی زندگی مینماید .
۳ – خصوصیات اخلاقی
اهالی بندرانزلی ، از گذشته های دور به میهمان نوازی مشهور بوده اند و همین امر باعث میگردید که سیل مسافرین به این بندر سرازیر گردد . چنانچه مواردی غیر از آن مشاهده میشد به احتمال قوی وسیله غیربومی ها و یا از طرف مسافرین وارد بوده است . زیرا همه ساله صدها هزار بلکه چند میلیون نفر از سراسر کشور به انزلی می آمدند که اگر مهربانی ومیهمان نوازی وحسن سلوک مردم این بندر نبود امکان ورود این همه مسافر در یک شهر با مساحت کم و محدود وجود نداشت .
۴ – غذای محلی :
درگذشته تنها خوراک مردم انزلی ، برنج بوده است ، ناهار و شام و حتی صبحانه ، معروف است اگر خانه ای ناهار آبگوشت داشت و پدر خانواده از نانوائی ، نان خریداری میکرد ناچار آن را مخفیانه به منزل می رسانید که مبادا ببینند و بگویند فلانی وضعش خراب است به ناچار نان می خورد . ولی امروزه اکثریت اهالی فقط ناهار برنج می خورند واکثراً درشهر به جای کته پلو ، پلو را آبکش می نمایند و شب ها نیز نان صرف میکنند . سابقاً قبل از ظهر و نزدیک عصر خصوصاً در روستاها دورهم می نشستند پلوی سرد (( سرد پلا )) را با مغز گردو ، پیاز ، سیر و اشپل ماهی شور می خوردند و در سر سفره هر خانوار در تمام فصول ماهی وجود داشت ( ماهی شور – ماهی دودی ) ودر فصل پائیز و زمستان هم ماهی سرخ کرده – ماهی فی ویچ ، ماهی تنوری و انواع ماهی با پخت های مختلف ، افسوس که این برنامه غذائی به فراموشی سپرده شد و بسیاری ازخانواده ها دستشان از ماهی کوتاه است . معروفترین ماهی های بندرانزلی ((ماهی سفید – سوف – کپور – کنال – اردک ماهی – کولی – کولمه )) و لذیذترین آنها ماهی سفید وکباب ماهی اوزون برون میباشد . از خورشت های محلی که معروف است : باقلی قاتق – فسنجان – ترشه تره میرزا قاسمی – سبزی قورمه – آلو مسما – قیمه – مرغ ترش – سیر قلیه و ۰۰۰۰
از چاشنی های معروف : سیر ترشی – هفت بیجار – بادمجان ترشی – شلغم – ترشی – خیارشور که معمولاً در خانه ها نیز میگذارند .
مشاغل اهالی
مشاغل اهالی انزلی از گذشته هایدور کرجی بانی – ماهی گیری و شکار پرندگان بود ، کمااینکه در فصل ماهی تعداد زیادی از اهالی خلخال جهت کار در صیدگاه های پره کشی ، شرکت فعال داشتند و صید ماهی در مرداب و ساحل دریا ودام در در دریا – و لاکش وماشک در رودخانه ها انجام میگیرد وحالیه حدود ۶۰۰۰ نفر ماهی گگیر در تعاونی ها مشغول به کار صید میباشند .
کرجی بانان که از نظر تعداد ، رقم بزرگی را تشکیل میدادند ، دارای تشکیلات منظم نیز بودند درانزلی بیش از ۵۰۰ کرجی بزرگ نوشته اند که اگر برای هر کرجی ۶ تا ۱۲ نفر خدمه درنظر بگیریم رقم بزرگی را نشان میدهد . که با احداث جاده ها این کرجی ها نیز برچیده شدند . ضمناً در سالهای اخیر صید ، ماهی کیلکا نیز رونق روز افزونی پیدا کرده و غروب هر روز شناورهای صید کیلکا پشت سرهم به سوی دریا حرکت و صبح فردای آن روز با کولی باری از ماهی کیلکا ، به اسکله های خود باز میگردند .
حصیر بافی نیز از مشاغل پردرآمد اهالی بود و حصیر غازیان از معروفیت خاصی برخوردار بوده است و سالیانه هزاران حصیر به شهرهای داخلی و خارجی صادر میگردد . این حصیرها جای فرش امروزی را داشتند و ناگفته نماند حصیر آبکنار نیز معروف بوده است . در هر صورت با آمدن موکت و فرش های ماشینی صدها نفر زن هنرمند حصیر باف بیکار شدند . هرچند بندرانزلی به علت کمبود زمین در سطح شهرستان از لحاظ کشاورزی در مقام پائینی از تولید قرار دارد . ولی در روستاهای انزلی انواع برنج – سبزیجات – هندوانه – خریزه – بادام زمینی کشت میشود و همچنین تعدادی از روستائیان خصوصاً در آبکنار به نوغان داری اشتغال دارند که آبکنار ازاین لحاظ دارای سابقه طولانی است .
بنـاها و دیدنی های بندرانزلی
بندرانزلی از گذشته های نه چندان دور به علت مستعد بودن زمین آن یکی از مراگز تولید مرکبات و انواع گل بوده است و آنچنانکه توجه همه سیاحان وشخصیت های خارجی و ایرانی که از طریق انزلی بین ایران و اروپا مسافرت میکردند .جلب کرده و در ده ها سفرنامه وکتاب خاطرات آنها از باغات میوه و گل های انزلی سخن ها گفته اند . (( مادام کارلاسرنا )) که در سال ۱۸۷۷ میلادی ۱۲۵۶ شمسی از انزلی دیدن کرده می نویسد : ( انزلی نظاره گاهی است که طبیعت نقشهای بدیع درآن آفریده است .آب و هوا وآسمانش یاد آور (( ناپل )) است .
میوه هایش وگل وگیاهش در حد وفور است ، باغهای زیبا دارد که دردیوارهای بلند محصور است .
درختهای نارنج و پرتقال خانه ها در بلندی یا بلوط و سپیدار رقابت میکند . عطر گلها و شکوفه های این درختان تا دوردست درفضا پراکنده میشود و چنان قوی است که آدمی را مست و دچار رخوت میکند .
روزی که برای دیدن یک خانواده محلی رفته بودم یکصد زن را دیدم که به دوردرخت نارنج و بوته گل سرخ گرد آمده بودند وبرگهای گل سرخ را برای تهیه گلاب وبهارنارنج را برای مربا می چیدند .
این خلاصه ای از نوشته یک جهانگرد است و مشتی از خروار که به قول احمدشاه در حین عبور از انزالی گفته است : ( اینجا بهشت روی زمین است ، بهشت همین جاست )
آری خدای بزرگ ، آنچه زیبائی در طبیعت وجود داشت به انزلی و مردم آن بخشیده که ساحل دریای آن فرح بخش است . در زمستان امواج خروشانش ، سیلی بر سخره ها وکشتی ها و قایق ها می نوازد و در تابستان امواج بسیارکوچک و کف آلودش بوسه برساحل می زند .
مرداب انزلی
طبق نظریه مرداب شناسان انزلی زیباترین و بزرگترین مراب دنیاست ، سواحل مرداب را نیزارها و گلهای لاله دریائی به طرز زیبائی آراسته که چشم هر بیننده را خیره میکند . وسعت مرداب در گذشته خیلی بیشتـر از حال حاضر بوده است . کرجی ها با کرجی بانان دریا دل بادبان شان از سوئی به سوئی درحرکت بودند و کالاها و مسافرین را از روستائی به روستای دیگر می بردند و رفت و آمد از انزلی به پیر بازار و بالعکس بیش از همه جا بوده است ، زیرا حمل و نقل کالاهای تجارتی از این طریق انجام میگرفت . و رشت و انزلی از طریق مرداب به هم متصل بودند و گاهی یهنه مرداب آرام و زیبا یا آنچنان به خشم می آمد که پیرمردان امواج خروشان و سرکش مرداب را در مقابل امواج بحر خزر بسیار هولناک تعریف می نمایند .
وسعت مرداب قبل از بالا آمدن سطح آب دریا ، حدود ۲۸۰ کیلومترمربع بوده و عمق آن از ۲۵/۱ تا ۸۰/۲ متر تغییر میکرد . لیکن در سالهای اخیر که سطح آب دریای خزر به سرعت بالا آمده نقاط زیادی از سواحل مرداب به زیرآب فرو رفته و وسعت آن بسیار زیادتر و عمق آن بیشتر شده است . تعداد زیادی رودخانه به مرداب می ریزد و جزایر کوچک و بزرگی در مرداب زیبا ، سراز پهنه مرداب برآورده است .. در زمستان هزاران پرنده دریائی خصوصاً صدها قو ، بر پهنه مرداب می نشینند و یا برفراز آن به پرواز درمی آیند که زیبائی طبیعت را در مرداب صد چندان می سازد . انواع ماهیان در مرداب پرورش یافته وگیاهان زیادی در کف مرداب و در بین سطح و کف ، و کف مرداب شناورند . گردش بر روی مرداب ، چه با قایق پاروئی و چه با قایق های موتوری ، خاطره ای فراموش نشدنی در بیننده ایجاد میکند که به قول معروف ( شیندن کی بود مانند دیدن ) ماهیگیری با قلاب نیز یکی از سرگرمی های فرح بخش در یهنه مرداب روی قایق وکناره رودخانه ها میباشد . که آن نیز به علت تمرکز فکر برای گرفتن ماهی ، به آرامش اعصاب کمک فراوان میکند . مرداب انزلی یکی از اقطاب توریست بندرانزلی میباشد . امید است در آینده نه جندان دور با طرح ها و برنامه ریزی هائی که هم اکنون در دست بررسی و اقدام است ، سیل دیدارکنندگان را از سراسر ایران وحتی کشورهای تازه به استقلال رسیده همجوار ، ساحل شمالی ، غربی و شرقی دریای خزر به خود جلب که میتواند در اقتصاد اهالی بندرانزلی نقش موثری ایفا نماید .
منـاره انزلی
از کیلومتر ها فاصله ، برج ساعت بندرانزلی نمایان است و طبق نوشته ها در کتب تاریخی و سفرنامه ها خسروخان گرجی حاکم گیلان آن را درسال ۱۲۳۰ هجری – قمری برابر ۱۸۱۵ میلادی و ۱۱۹۴ شمسی از آجر بنا نهاده است . هدف از ایجاد این بنا ، دیده بانی از دریا و هم به منزله فانوس دریائی بوده است تا دریا نودران شب هنگام ساحل رابا مشاهده روشنائی در بالای منار ، شناسائی و شناور خود را به داخل کانال برسانند ، روی همین اصل ، چراغی برفرازآن روشن و نگهبانی در آنجا به کشیک دادن می ایستاد . در سال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت این برج ساعتی چهارسو برفراز آن استوار گردید . شهرداری این ساعت را که هفته کوک بوده از کشور آلمان خریداری و نصب نموده بود . متأسفانه سال ها بود که دیگر زنگ ساعت آن به گوش نمی رسید وساعت از کار افتاده بود تا اینکه در سال ۱۳۶۹ شمسی شهرداری ساعت قدیمی را که فرسوده بود تعویض و ساعت الکتریکی را به جای آن نصب نموده است .ارتفاع منار۲۸ متر تا بلکون۲۰ متر است .
موج شکن ها :
قبل از اینکه موج شکن های انزلی احداث گردد کانال مابین انزلی و غازیان همانند خلیجی بود که کشتی های تجارتی به منظور تخلیه و بارگیری و یا مصون ماندن از امواج وطوفان دریا در آنجا پناه آورده به اسکله ها پهلو گرفته و یا روی لنگری می ایستادند . اما امواج دریا ، تاداخل کانال را میکوبید و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب میرسانید . از این رو نیاز به احداث موج شکن ها احساس گردید ودر نتیجه قرارداد این بنای عظیم که از شاهکار های معماری درنوع خود است در سال ۱۳۱۳ هجری قمری برابر ۱۸۹۵ میلادی و ۱۲۷۴ شمسی بین دولت ایران وکمپانی ( احداث راه انزلی – قزوین ) منعقد گردید . طول موج شکن غازیان ۷۵۰ متر و موج شکن انزلی ۵۲۰ مترمیباشد و کار ساختمان آن در سال ۱۹۱۴ میلادی ۱۲۹۳ شمسی کاملاً پایان پذیرفت . به منظور احداث موج شکن ها به طول ۱۴ کیلومتر راه آهنی از کوه های پونل تالش تا انتهای غرب خلیج کپورچال در مرداب کشیده شد وسنگها ، از کوه های پونل استخراج و پس از تراشیده شده به اسکله کپورچال حمل و از انجا وسله کرجی های بزرگ که وسیله قایق های موتوری یدک میشد . به محل احداث موج شکن ها و اداره بندر تخلیه میگردید . موج شکن ها زیر نظر دو نفر مهندس روسی به نام های علی اف و پلاناتوف بنا گردید و این بنای عظیم را روی تیرهای چوبی که در کف دریا به ردیف کوبیده اند ساخته شده است . از سال ۱۳۰۶ شمسی که تأسیسات اداره بندر ، از شورویها به ایران تحویل گردید ، اداره بندروکشتیرانی در تعمیر و نگهداری آن اقدام و در سال ۱۳۱۴ شمسی به منظور مصون ماندن موج شکن ها از ضربات امواج دریا ، مکعب های بتونی موجود را در جلو و اطراف موج شکن ها قرار دادند و بعد های طرفین و زیرموج شکن ها که خالی بوده با بتون پوشانیده شده است . گردش روی موج شکن ها وتماشای منظره دریا و کانال وساحل انزلی و بلوار ، از فراز آن خاطره فراموش نشدنی در بیننده باقی خواهد گذارد .
ساحل دریا :
حدود ۲۰ کیلومتر ساحل انزلی و ۱۵ کیلومتر ساحل غازیان از بهترین نقاط برای آب تنی میباشد و استفاده صحیح از آب دریا برای تمدد اعصاب وبدن بسیار منفید است . استنشاق ( ید ) برخاسته از دریا خصوصاً در غروب ها برای کسانی که ناراحتی اعصاب و یا بیماری گواتر دارند داروی شفا بخش میباشد ساحل دریا را باید تمیز نگه داشت تا همه بتوانند از این نعمت خئدادادی استفاده کنند .
پل های بندرانزلی :
یکی از آثاردیدنی و زیبا ، دو پل انزلی و غازیان است ، درگذشته رفت و آمد از انزلی به غازیان وسیله قایق صورت میگرفت تا اینکه تصمیم گرفته شد انزلی وسیله دو پل به راه زمینی غازیان – رشت متصل گردد که پلی از غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده است .
پل دیگر از میان پشته به انزلی به طول ۱۲۷ متر و عرض ۱۰ متر وارتفاع ۵/۶ متر با سه دهانه که یک دهانه به طول ۲۵ مترمتحرک بوده احداث گردید .
هردو پل ازبتون مسلح ساخته شده شروع ساختمان از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ شمسی و پایان کار دراوایل تابستان ۱۳۱۶ شمسی یعنی مدت ۱۸ ماه بوده و در خرداد ماه ۱۳۱۷ مورد استفاده قرارگرفته و روز چهارشنبه هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ شمسی به طور رسمی تحویل گردید . این دو پل وسیله کمپانی ( سنتاب ) آلمانی و شرکت های مختلف از جمله ((موتلا )) سوئدی ساخته شد و در نتیجه با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان رشت – قزوین – تهران برقرارشد و اخیراً برای حفظ پل ها عبور کامیونهای سنگین را از روی آنها ممنوع کرده اند .
کاخ میان پشته :
این کاخ در میان پشته ومابین دو پل انزلی و غازیان در محوطه و سیعی واقع شده است ، قبل از احداث آن ، درجایش کاخ زیبا و باشکوه (( خوشتاریا )) قرار داشت که هنوز روشنائی برق در ایران وجود نداشت شبها غرق درنور بود ، این بنای زیبا و باشکوه در سال ۱۳۰۷ شمسی آتش گرفت و سوخت . بنای کاخ میان پشته از سال ۱۳۰۸ شمسی آغاز و بین سالهای ۱۳۱۳ – ۱۳۱۴ شمسی پایان یافت . مساحت زیر بنای آن ۱۱۶۸ مترمربع میباشد . بدنه ساختمان دو جدار و از بلوک سیمانی ساخته شده دارای ۱۱ اطاق و یک سالن پذیرائی با چهار سرویس حمام و دستشوئی است . داخل اطاق ها به طرز زیبائی گچ بری شده و لوستر بزرگ ، ۶ شاخه ای کریستال با زنجیری در سرسرای کاخ آویزان است . از سال ۱۳۶۷ نیروی دریائی ، پس از تعمیرات اساسی ، کاخ را به موزه نظامی تبدیل و انواع سلاحهای گرم و سرد را از زمان صفویه تاکنون در قفسه های مخصوص جاسازی و درمعرض دید عموم قرارداده که یکی از نقاط دیدنی و خاطره انگیز بندرانزلی میباشد و بازدید از این موزه نظامی برای عموم آزاد است .
بلوار یا پارک بندرانزلی :
بندرانزلی ، یکی از معدود شهرهای ایرانست که پارکی چنین زیبا دارد ، قدمت این پارک بیش از ۸۵ سال میباشد . ابتدا قسمت فوقانی و بعداً از سال ۱۳۰۷ به تدریج قسمت پائین ( شرقی و شمالی ) آن احداث و به صورت امروزی درآمده است . این پارک ۳۵۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و به علت قرارگرفتن در ساحل کانال ( مابین غازیان – انزلی ) ودر مواقع ساحل دریا ، از سه طرف نیز مشرف به رودخانه است . دو موج شکن را از سمت شمال در روبرو دارد که به صورت دروازه ای با ابهت ، آغوش پرمهرخود را به روی همه تماشاگران طبیعت گشوده است . مسافرین و اهالی شهرهای ایران که به بندرانزلی مسافرت می نمایند . مطمئناً از این پارک دیدن کرده و به گردش درآن می پردازند . زیبائی طبیعی پارک و هوای پاک و سالم آن را در کمتر از شهرهای ایران میتوان سراغ گرفت . به طوریکه گردش دراین پارک آنچنان فرح بخش است که ناراحتی های اعصاب را تسکین وجسم وجان را صفا می بخشد . بلوار یا پارک عمومی انزلی را باید تمیز نگه داشت از لگد کردن سبزه ها و کندن گلهایش وسیله بچه ها جلوگیری کرد . زیرا گل به روی شاخه زیباست .
شنبـه بازار :
روزهای شنبه هر هفته دستفروشان از هر سو و هر طرف به سوی بندرانزلی می آیند تا درخیابان کناررودخانه جنوبی شهر که به همین نام معروف است مستقر شده به فروش اجناس خود بپردازند . در بیش از ۶۵۰ بساط دستفروشی همه چیز حتی داروهای کمیاب میتوان یافت ، سر و صدا و تعریف و تمجید فروشندگان خود منظره دلپذیری را به وجود میآورد . شنبه بازار با قدمت بیش از یکصد سال همچنان پر رونق وتماشائی است .
ساختمان های قدیمی :
بندرانزلی سابقاً دارای چندین قلعه و باستیان نظامی و چند منار بوده است که متأسفانه به جز یک منار از بقیـه آثاری به جای نمانده است . در حال حاضر قدیمی ترین ساختمان در بندرانزلی . عمارت معتمدی ( شهربانی سابق و فرماندهی نیرو های انتظامی فعلی ) در بلوار فوقانی است که قدمتی همانند برج ساعت ( منار) دارد . ساختمان دادگستری – سمت غرب آن ساختمان فند چنان – جنوب غربی میدان ساختمان داود زاده از جمله بناهائی است که بین سالهای ۱۳۰۴ – ۱۳۰۶ شمسی ساخته شده است . محل ترنم موزیک که به حافظیه معروف است و ساختمان شهرداری که سینما تئاتـر فعلی هلال احمر در آن قراردارد نیز بین سالهای ۱۳۱۰ – ۱۳۱۲ احداث گردیده است . ناگفته نماند که هم اکنون در انزلی ساختمان هائی با قدمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ سال نیز به چشم می خورد .
سینماها :
همانطور که قبلاً اشاره شد ، انزلی اولین شهر درایران است که دارای سالن سینما به معنی واقعی بوده است و حالیه دارای چهار سینما ، گل سرخ – هلال احمر – ایران و نیروی دریائی میباشد .
کتابخانه ها :
انزلی با اینکه از نظر کتابخانه یکی از پیشگامان درایران بوده است . امروزه دارای کتابخانه ای کوچک در بلوار فوقانی – کتابخانه ولی عصر (ع ) در کهنه بازار – کتابخانه عمومی در خیابان آذربایجان غازیان میباشد بااقداماتی که در جریان است به زودی انزلی دارای کتابخانه های مجهز و یک مجتمع هنری و فرهنگی خواهد شد .
منبع :وبلاگ قوی سپید
قوی سپید خزری … ملوان بندر انزلی
عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــشــــــــــــــــــق است انزلی و انزلیچی
سلام
آقا این اولین ها چیست که راه انداخته اید انزلی جای توسعه یافته نبوده یک تعداد اندکی آدم در این مکان زندگی می کردند که عمدتا” ماهیگیر و کارگر قایقهای بادبانی بودند. اولین مدرسه و اولین بلدیه برای چه باید در انزلی بوجود آید شهری که توسعه یافته نیست و مردم توسعه یافته ای نداشته نمی تواند اولین ها داشته باشید سعی کنید مطالب شما مستند باشد تا باعث خنده دیگران نگردد.
آقا نادر معلومه خیلی عقده از انزلی داری کمی بیشتر در مورد تاریخ انزلی مطالعه کنید یا به انزلی سفر کنید تا جواب سوالتان را بگیرید
اول از مدیر سایت ممنونم که چشم انزلیچی هارو به تاریخ درخشان شهرشون باز کرد.دوم چشم باقی کور که نمی تونن ببینن.
ببین نادر جان انزلی از ابتدا پیشرفته بوده باید بگم اگه مردم انزلی بیسواد باشن و توسعه یافته نباشن تو که از عصر حجر اومدی نمیخواد نظر(البته اینقد متعصب و بیسوادی که اینچیزا حالیت نیس)
((شهری که توسعه یافته نیست و مردم توسعه یافته ای نداشته نمی تواند اولین ها داشته باشید ))
آقا نادر همین برات بس:
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ، محمد امیری در جلسه آموزش و پرورش گیلان گفت: براساس آمار موجود در سامانه و سرشماری سال ۱۳۹۰، رشت بالاترین و بندرانزلی پایین ترین آمار بیسوادی در گیلان را دارا هستند.
به امید آینده ای روشن تر
دوست عزیز آقای نادر مشخصه که شما سطح سوادت بالاتر از ماست و اگه امکان داره معنی((مردم توسعه یافته))، رو بمن. یاد بدید :-D. راستی اینی که گفتید به زبان لری بود
وطن می پره وطن می مار وطن می جان کوجه برار
با سلام و تشکر از مدیر محترم سایت من یک انزلی چی هستم و به زادگاهم افتخار میکنم اما ۳۰ سال است که به خاطر شغل پدرم در بندرعباس زندگی میکنم و همین جا هم ازدواج کردم اما به جرات میتونم بگم فرهنگ انزلی و انزلی چی حرف اول و میزنه
www.kargan.ir
نیز در دسترس می باشد.
روستای کرکان در منطقه جلگه ای و در کنار جاده کپورچال-آبکنار واقع شده دارای نسق 85 ساله (تاتاریخ 1363 شمسی)بوده و از نظر ثبتی جزء بخش 7 حومه انزلی و سنگ شماره 6 میباشد و مسافتش تا کپورچال 7 کیلومتر و تا انزلی 27 کیلومتر است . . .
اين مجموعه درساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ثبت گرديده است.
آدرس :استان گيلان -بندرانزلي-جاده آبکنار-روستاي"کرکان"بندرانزلي